Företagare allt yngre när de säljer sitt företag

Åldern för när företagare väljer att sälja av sitt företag har sjunkit de senaste 10 åren. Förut valde många att sälja av sitt livsverk i 60-årsåldern men nu har det blivit betydligt vanligare att göra det redan i 50-årsåldern. Många menar att det beror på att klimatet för att sälja och köpa företag har blivit mycket gynnsammare. Vilket delvis har med de låga räntorna och konjunkturen att göra. Det vittnar många företagsmäklare om, särskilt i Stockholm.

Samtidigt är försäljningen av sitt livsverk för många en emotionell process och det är inte helt ovanligt att ägandet därför går över till nästa generation istället för till en främling. Det gör processen lättare för många äldre företagsägare.

Andra trender

Eventuellt vill människor lämna tid över till resor och självförverkligande, innan de blir för gamla. Därför väljer många att avveckla företaget tidigare än vi gjorde för några år sedan.

Under en lång tid fanns det även en trend där många norska företag köpte svenska företag för att på sätt komma in på den europeiska marknaden eftersom Sverige till skillnad från Norge är med i EU. Det har också blivit vanligare att företag köper upp företag som ett alternativ till att expandera sin egen verksamhet. På det sättet slipper de uppfinna hjulet på nytt och tar istället över ett företag som redan är etablerat. Ofta innebär det också en mindre investering.

Enklare att handla med äldre

När det gäller företagsförsäljningar är det också så att äldre Vd:ar rent naturligt är mer välvilliga till en försäljning om de skulle få ett erbjudande. Samtidigt är det mycket vanligare att yngre bolagsägare ställs inför den typen av erbjudanden, trots att de inte nödvändigtvis driver mer framgångsrika företag. En undersökning visar också att det bolagsförsäljningar med yngre Vd:ar rent generellt brukar vara krångligare och det är då inte ovanligt att en företagsförsäljning tar uppåt 4 år.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

15 − tretton =